Диспетчеризація виробництва – це впровадження передових технологій, програмного забезпечення і устаткування, що відповідають за концентрацію оперативного контролю та управління всіма виробничими процесами на підприємстві з одного вузла (диспетчерської, операторської, центру управління).
У чому суть диспетчеризації виробництва?
Виробничий контроль може бути повністю автоматичний, що має на увазі управління без посередництва людини (на малих і високорозвинених підприємствах), або за участю спеціально навченого персоналу – операторів, що приймають рішення і можуть впливати на процеси в їх критичних точках.
Повна автоматизація стала можливою з появою технологій з функціями:
- збору даних з датчиків і сенсорів стану матеріалів, обладнання, робочого середовища на виробництві;
- обробки інформації засобами контролю (процесори, ВКП, контролери);
- пошуку оптимальної відповідної реакції у нових умовах (ПО, комп'ютерне забезпечення);
- відправки команд з провідним і бездротовим каналам передачі інформації на виконавчі пристрої (верстати, механізми з програмним управлінням, рухомі компоненти інженерних систем).
Стеження за роботою устаткування здійснюється з центрального контрольного пункту, де розміщені монітори, куди в режимі реального часу виводиться аналітична інформація, результати діагностики апаратури і стану інженерних мереж.
Диспетчеризація виробництва може бути локальною і віддаленою. Перша передбачає побудову замкнутого механізму, який займається обробкою технологічних даних від однієї або декількох інженерних систем одного об'єкта. Локальна диспетчеризація найчастіше буває повністю автоматичної. Функції оператора тут зводяться, в основному, до «ручного» реагування на критичні навантаження, аварії, позаштатні ситуації, що виходять із спектру можливостей програмного аналітичного забезпечення. Така реакція полягає в перемиканні на інший режим роботи обладнання, оповіщенні співробітників і керівництва, контроль процесів, що не піддаються цифрової аналітиці.
Дистанційна диспетчеризація дозволяє управляти декількома виробничими та іншими об'єктами, розподіленими на деякій території.
Переваги диспетчеризації та автоматизації виробництва
З появою перших систем контролю виробничих процесів великі підприємства оцінили переваги централізації диспетчерських і моніторингових функцій.
Дані типи пристосувань забезпечать:
- оперативність реагування на позаштатні ситуації;
- підвищення безпеки праці;
- скорочення часу простою обладнання через аварії і поломки;
- скорочення витрат на ремонти і техобслуговування промислового обладнання.
З розвитком ІТ-галузі та появою комплексного автоматичного управління виробництвом стали очевидні і інші переваги диспетчеризації.
До плюсів таких систем можна віднести:
- зниження енергоспоживання;
- зниження експлуатаційних витрат;
- зниження трудовитрат за рахунок централізації контролю і управління;
- своєчасне запобігання можливим аваріям;
- точна локалізація місця і визначення причин аварії;
- створення більш комфортних робочих умов, зниження стомлюваності персоналу;
- надійний контроль високоточних виробничих процесів і якості продукції;
- збільшення виробничих потужностей;
- економія ресурсів, в тому числі – фінансових, які можуть бути спрямовані на розвиток компанії.
В даний час існує маса спеціалізованих систем диспетчеризації та автоматизації для різних напрямків промислової галузі та інших сфер діяльності. Більшість систем може бути легко адаптовані під потреби конкретного виробництва і його режими роботи. Розробляються також унікальні диспетчеризації під певні запити замовників.
Доведено, що впровадження диспетчеризації на підприємстві – запорука підвищення ефективності і продуктивності виробництва, зміцнення конкурентних позицій, а, отже, зростання доходів.