
Диспетчерський центр являє собою багатокомпонентний програмно-технічний вузол, завданням якого є моніторинг робочого середовища об'єкта, технологічних процесів або ситуацій.
Диспетчерські центри бувають різні за масштабом: від вузькопрофільних центів моніторингу заводського обладнання до великих центрів контролю режимних об'єктів, розподілених на великій території, філій, транспортних і комунікаційних вузлів.
Завдання диспетчерського центру – це збір інформації, її систематизація, обробка, аналіз і передача керівництву. Продумана, ретельно спланована структура диспетчерського центру полегшить управління системою об'єктів, мінімізує ризики і забезпечить максимально швидке прийняття важливих рішень.
Існують також спеціалізовані центри – ситуаційні. Вони працюють в особливому режимі і призначені для оперативного управління кризовими ситуаціями. Наприклад, при стихійних лихах, техногенних катастрофах, великих аваріях на промислових об'єктах і так далі.
Устаткування диспетчерських центрів
Основними компонентами диспетчерського центру є:
- локальна обчислювальна мережа;
- відеостіна і додаткові монітори;
- консолі операторів;
- засоби відеоконференцзв'язку;
- система сповіщення;
- система зовнішнього спостереження;
- СКУД;
- система управління.
Обов'язковими для диспетчерського приміщення є інженерні системи життєзабезпечення і підтримки робочого режиму, зокрема: енергопостачання (основного і резервного), освітлення, клімат-контролю, сигналізації.
У числі важливих умов варто також підбір практичною, зручною меблів і її розташування в продуманих місцях.
Вимоги до організації диспетчерського центру моніторингу та управління
Структура диспетчерського центру повинна бути в повній мірі ергономічною, безпечною і відповідати таким умовам:
- досяжність елементів моніторингу та управління для персоналу;
- хороший огляд моніторів з різних точок приміщення;
- ізольованість від зовнішніх факторів і захищеність від проникнення сторонніх;
- комфорт робочих місць операторів (важливо для підвищення ефективності праці, концентрації і зниження стомлюваності в надзвичайних ситуаціях);
- раціональне розміщення обладнання;
- нормований мікроклімат (освітлення, температурний режим, вологість, рівень шуму).
Особливості ефективного диспетчерського центру
Крім основних вимог до інфраструктури та організації диспетчерського центру, є і важливі додаткові умови, які допоможуть знизити витрати на його утримання і обслуговування.
Зокрема, це ремонтопридатність і надійність всієї апаратури і матеріалів, тривалий термін експлуатації, підтримка цілодобового безперебійного режиму роботи, можливість масштабування або модернізації.
Всі ці вимоги обов'язково будуть враховані ще на стадії проектування, якщо звернутися до професіоналів, знайомим з відповідними типами, брендами і моделями обладнання для диспетчерських центрів. Більш детально ознайомитися з комплексом послуг з побудови систем диспетчеризації та автоматизації «під ключ» можна тут.