Диспетчеризація ліфтового господарства йде рука об руку з його автоматизацією, яка почала застосовуватися з появою більш-менш технологічно незалежних ліфтових систем, що забезпечують ефективну експлуатацію і діагностику механіки ліфта без значних витрат на постійну оплату роботи чергового персоналу.
Сучасні ліфтові механізми можна порівняти за складністю з комп'ютерами: розроблені на базі електронних технологій, включають комплексні рішення для моніторингу стану всіх компонентів, систематизації і аналізу зібраної інформації, а також для автоматичного прийняття рішень в критичних ситуаціях.
Диспетчеризація ліфта забезпечує виконання наступних завдань:
- захист обладнання в разі перевантажень, аварій, помилок;
- запобігання двигуна від перегріву;
- контроль швидкості руху;
- безпеку пасажирів;
- автоматична самодіагностика електронних підсистем;
- зв'язок з диспетчером.
Диспетчеризація територіально розподіленого ліфтового господарства, що належить одній компанії, має на увазі також можливість ручного операторського управління багатьма ліфтами в різних будівлях з одного центру.
Таким чином, диспетчеризація ліфтів – запорука економії коштів, трудових ресурсів та часу на усунення наслідків надзвичайних подій, а також гарантія високої ефективності діяльності ліфтової компанії і довіри споживачів її послуг.
З розвитком цієї сфери, завдання диспетчеризації все частіше супроводжується вирішенням ряду інших завдань: як краще організувати диспетчеризацію ліфта певної конструкції і типу в конкретних умовах експлуатації, яку систему вибрати, кому довірити розробку проекту або технічних умов, а також її монтаж і подальший періодичний сервіс.
Правильна організація процесу диспетчеризації ліфта
Першим і основним пунктом є підбір організації-підрядника, яка має достатній досвід і засоби для реалізації проекту диспетчеризації, що відповідає умовам і режимам функціонування ліфта і диспетчерського пункту.
Підрядник проводить обстеження об'єкта та пропонує готові рішення, якщо вони вже є. В іншому випадку складається індивідуальний проект, який передбачає не тільки функціональність системи, але і економічну вигоду її експлуатації.
Далі проводяться технічні розрахунки параметрів і характеристик обладнання, яке повинно входити в систему.
До таких пристроїв відносяться:
- пульта диспетчера;
- зв'язкового обладнання (диспетчерського терміналу із засобами зв'язку);
- терміналу для передачі інформації на пульт диспетчера;
- комунікаційних каналів і ліній;
- ліній електроживлення;
- датчиків стану навколишнього середовища, стану підсистем ліфта, систем диспетчеризації та автоматизації;
- комп'ютерного обладнання для збору, обробки, аналізу та накопичення інформації, яка надходить з датчиків і з кабіни ліфта;
- управлінського і аналітичного програмного забезпечення;
- блоку управління основними вузлами ліфта (приводами, гальмівними пристроями та іншим рухомим обладнанням).
Фахівці-розробники складають плани розміщення і монтажу обладнання, технологічні схеми прокладки кабельних ліній, умови розгортки передачі даних по бездротових каналах зв'язку (GPRS, інтернет-канал, GSM, голосовий канал). Розробляються алгоритми функціонування підсистем, реакції автоматичного обладнання на ті чи інші ситуації.
Після цього виконується підбір обладнання і ПЗ, а також монтажні та пуско-налагоджувальні роботи.
Довіривши диспетчеризацію ліфта фахівцям в цій області, можна досягти значної економії коштів на всіх етапах його експлуатації. До того ж, правильно організована інженерна інфраструктура забезпечить високу надійність обладнання, зносостійкість і захист від аварій, низькі витрати на утримання системи.